Sunday 7 March 2010

Som en lysthage.

Ettersom jeg har lest en del i Høysangen i løpet av de siste månedene, er det særlig ett avsnitt jeg har lagt merke til: «En lukket hage er min søster, min brud, et avstengt oppkomme, en forseglet kilde. Du skyter opp som en lysthage av granatepletrær med sin kostbare frukt, som hennabusker sammen med narder og safran, kalmus og kanel sammen med alle slags viraktrær, myrra og aloëtrær sammen med alle de beste velluktende urter. En kilde i hagene er du, en brønn med levende vann og strømmer fra Libanon.» (4:12-15) Jeg av de som tror at Høysangens mening er både bokstavelig og billedlig. -den skildrer et forhold mellom to faktiske mennesker; en mann og ei dame, samtidig som den forteller oss om forholdet mellom Jesus og hans brud, menigheten. Når jeg leser avsnittet blir jeg for det første fascinert av skildringen med tanke på at en mann beskrev sin utvalgte på denne måten, og for det andre spør jeg meg selv hva det betyr for oss som Guds menighet.

Jeg har kikket på disse versene i andre bibeloversettelser, mest av nysgjerrighet på hvilke ord de ville bruke der denne bruker «lysthage» (Norsk bibel 88). Jeg syns at «lysthage» er et flott ord. Jeg har vokst opp med mye planter, blomster og trær rundt meg, og har hatt flere i min familie med hagearbeid som hobby. Jeg innbiller meg at en lysthage ikke bare er en hvilken som helst hage, men en hage som bugner over med utallige ulike planter, blomster, urter, busker, trær og frukttrær. Jeg finner at én oversettelse bruker «park», og på engelsk finner jeg «orchard», «paradise», «vines» og «trees». -dette kan jo tyde på at det er en overvekt av trær i denne hagen, i motsetning til små planter. Det er interessant hvis man leser med et billedlig syn, i og med at Jesaja sier om Guds folk at: «De skal kalles rettferds mektige trær, som Herren selv har plantet for å vise sin herlighet.» (61:3) Jesu brud, menigheten, som jo består av Guds folk, er altså som en hage som kan sies å være full av rettferds mektige trær... Interessant tanke!

Så, hva slags trær og vekster er det egentlig snakk om? I følge avsnittet i Høysangen er det snakk om høyst fruktbare trær. -granatepletrær og andre vekster som jeg knapt har hørt om. Etter å ha googlet dem, skjønner jeg at alle på en eller annen måte hadde stor nytteverdi, samtidig som at mange av dem luktet godt. Jeg begynner å tenke på hva Det nye testamentet sier om frukt: «Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse.» (Gal.5:22) Om det var Israel og Sion som i Det gamle testamentet var Guds folk og dermed kaltes rettferds mektige trær, så er jo alle som tilhører Jesus Kristus nå Guds folk. Jesus bruker også et annet bilde hvor han sier at vi er grenene på vintreet, at vi er ment til å bære frukt, og at dette bare skjer ved at vi blir i ham, som jo er vintreet. (Joh.15) Senere forklarer Paulus som nevnt hva Åndens frukter består i. Det er frukt som kommer av at man er fyllt av Den hellige ånd, og det er grunn til å tro at det har uadskillelig sammenheng med at man blir i Jesus.

Bibelen har det med å bruke begrepet «frukt» om ting som vi gjerne kaller konsekvenser. Derfor tenker jeg at fruktene av trærne og de velluktende urtene i den omtalte hagen -konsekvensene av å ha Den hellige ånd i seg- vil gi seg uttrykk i mer enn karaktértrekk. I Det gamle testamentet var vellukt en av Guds begrunnelser for ofringene. -de skulle være til en vellukt for Gud. I Det nye testamentet står det at lovprisning -frukt av våre lepper-, og det å gjøre godt og dele med andre, er offer etter Guds vilje. (Hebr. 13:15) Paulus skriver også at vi er Kristi vellukt for Gud, og at gjennom oss spres duften av kunnskapen om Kristus overalt. (2.Kor.2:14-15.) Det siste handler jo faktisk om selve kjernen i hele Guds plan; «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle som Gud har skapt!» (Mark.16:15) og «For jorden skal fylles med kunnskap om Herrens herlighet, likesom vannet dekker havbunnen.» (Hab.2:14)

Så vi er altså trær i en lysthage som både er til behag for Gud og som har stor nytteverdi. Og for min egen del må jeg si at tanken på å få være et rettferds mektig tre i Jesus sin lysthage, samtidig som at denne hagen er hans brud, -den tanken liker jeg.

3 comments:

  1. Spennende! Utrolig stilig resonnert og skrevet!

    ReplyDelete
  2. Fin blogg du har fått deg. Gratulerer. Du har virkelig begynt på et fint tema. Jeg vil gjerne bidra med å gi deg en bok der det står en god del om Guds hage.

    ReplyDelete
  3. Jeg setter stor pris på at du ga meg boka di, Norleif! :)
    -og takk for komplimentet!

    ReplyDelete