Tuesday 23 March 2010

Til vinhuset.












«Som et epletre blant skogens trær,
slik er min elskede blant de unge menn.
Å sitte i hans skygge er min lyst,
hans frukt er søt for min gane.
Han har ført meg til vinhuset,
og hans banner over meg er kjærlighet.»
Høysangen 2:3-4.

Jeg har lagt spesielt merke til disse versene i det siste. Jeg liker dem av flere grunner, men én av grunnene er at dette med vinhuset får meg til å tenke på det Jesus sier om å fylle ny vin i nye sekker. Ikke at det nødvendigvis må være en sammenheng mellom Høysangen og det Jesus sier, men utfallet av å trekke en tråd mellom disse versene trenger uansett ikke å bli feil. Som nevnt før, så tror jeg at Høysangen kan tolkes både som en historisk kjærlighetsskildring og som bilde på Gud og menigheten, eller med andre ord; Jesus og hans brud. Når jeg leser disse versene tenker jeg at det å være i Jesu nærhet («i hans skygge») er alt jeg virkelig har lyst til, fordi det er forfriskende og det han gir smaker meg godt. Så har han har ført oss til vinhuset. -Jesus fylte ny vin i nye sekker. Han sa selv: «Heller ikke fyller en ny vin i gamle skinnsekker, for da vil sekkene revne, så vinen spilles, og sekkene blir ødelagt. Nei, ny vin fyller en i nye skinnsekker, da blir begge deler bevart.» (Matt. 9: 17.) Jesus kom ikke for å pynte på den gamle pakten med Israel som Gud opprettet gjennom Moses da han mottok loven, men han kom for å gjøre alle ting nye, og opprettet en ny og bedre pakt som ikke er basert på denne loven, men på Ånden. (2.Kor.3:6 og Rom.7:6.)- og nå får vi drikke av denne nye «vinen» hos ham fordi han elsker oss så høyt. «Hans banner hans over meg er kjærlighet.» -Det er på en måte flagget vårt eller kjennetegnet vårt; Guds kjærlighet. Og i sin kjærlighet til oss har han ført oss til vinhuset hvor det fins ny vin i nye skinnsekker; en ny pakt på grunn av Jesu blod.

No comments:

Post a Comment