Monday 9 January 2012

Jesus ifølge Johannes

I fjor sommer postet jeg følgende innlegg på min personlige blogg. Jeg tenkte den kunne bli til inspirasjon her også. Ta en titt!

Jesus ifølge Johannes

Jeg har hørt og lest Johannesevangeliet i det siste, og spesielt lagt merke til de ulike tingene Jesus sier om sin egen identitet. Jeg innser enda mer enn før at denne boka er veldig bra å starte med hvis man vil bli kjent med Jesus. (-selvom noe kan være vanskelig å forstå med det samme.) Jesus er åpenbart ikke typen som syns det er vanskelig å snakke om seg selv. (Og det er vel bare på sin plass, siden han faktisk er Gud.)

Jeg undrer meg over alle de forskjellige navnene Jesus blir gitt i Johannesevangeliet, enten av ham selv, av disiplene sine, eller av forfatteren av boka. Her er ei liste over hva Johannes skriver om Jesus.

I følge Johannes er Jesus:

-Ordet. (1:14)

-Guds lam. (1:29)

-Brudgommen. (3:29)

-Kilden til levende vann. (4:14)

-Verdens frelser. (4:42)

-Livets brød. (6:35 og 6:48. På engelsk: Bread of heaven og bread of life.)

-Guds Hellige. (6:69)

-Verdens lys. (1:9 og 8:12)

-Den gode hyrden. (10:11)

-Porten til frelse. (10:9)

-Oppstandelsen og livet. (11:25)

-Menneskesønnen. (6:27 og 12:34)

-Herre og mester. (13:14. En mester = en lærer.)

-Veien, sannheten og livet. (14:6)

-Det sanne vintre. (15:1)

Wow...

Jesus sier til og med i 8:58: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, er jeg.» Jødene hadde anklaget ham for å være besatt av en demon på grunn av hans radikale og for dem fornærmende utsagn. Han svarte ved å bruke Guds navn som ble talt til Moses, det som var så hellig at det aldri skulle nevnes høyt. (Jahve = Jeg er.) Ikke bare sier Jesus det høyt, men han mer eller mindre direkte påberoper seg at det er sitt eget navn, hvilket betyr at han er den evige Gud...

Jeg er takknemlig for at Johannes, resten av Bibelen og Gud selv gjennom sin ånd og kraft, vitner om at dette er sant.

1 comment:

  1. Wow.. Gud ER den Han er. Og dvs ALT. WOW For en Gud vi har. :)

    ReplyDelete